Saturday 1 December 2012

Halangan-halangan yang dihadapi dalam pemerolehan bahasa kedua


Semasa proses mempelajari dan meningkatkan kemahiran serta kecekapan berbahasa kedua terdapat banyak halangan-halangan yang sering dihadapi oleh seseorang individu.
            Teori masa kritikal menjelaskan bahawa jangka masa yang paling baik untuk pembelajaran bahasa ialah sewaktu dalam lingkungan usia kanak-kanak. Pendapat ini mengatakan, jika seseorang itu sudah melebihi usia balighnya, dia semakin sukar untuk menguasai sesuatu bahasa kerana otaknya sudah berkembang sepenuhnya. Oleh itu penguasaan bahasa asing atau bahasa kedua perlu dipelajari sejak kecil lagi.
            Halangan yang kedua ialah apabila seseorang itu tidak mengamalkan amalan pembelajaran sepanjang hayat. Untuk lebih menguasai pemerolehan bahasa kedua, individu perlulah sentiasa berusaha mempelajarinya dan tidak berputus asa mendapatkannya. Latihan yang berulang-ulang untuk pemerolehan bahasa kedua boleh dilakukan untuk menguasainya. Kanak-kanak lebih pantas menguasai perbendaharaan kata dan sruktur gramatikal pada usia 5 tahun.
           Bagi golongan remaja dan dewasa yang mempunyai pengetahuan asas dalam bahasa kedua, mereka lebih mudah dan cepat untuk mempelajarinya. Mereka yang tidak mempunyai pengetahuan asas mengenai bahasa kedua tersebut akan mengalami sedikit kesukaran untuk mempelajari bahasa tersebut.
           Masalah lain yang sering menjadi halangan untuk pemerolehan bahasa kedua ialah  pengaruh daripada bahasa pertama. Ini kerana menurut Stephen Krashen, meutur memperoleh bahasa pertama secara natural melalui perbualan seharian. Pembelajaran bahasa kedua pula berlaku pembetulan kesalahan semasa berlaku proses pembelajaran dan juga pengaruh bahasa pertama. Penutur yang masih dalam proses pembelajaran awal untuk penguasaan bahasa kedua, dia berkemungkinan untuk terikut-ikut dengab konsep dan peraturan hokum bahasa pertama yang mungkin sekali berbeza dengan konsep dan hokum bahasa bagi bahasa kedua yang dipelajari.
Terdapat bahasa asing yang merupakan bahasa kedua bagi sestengah tempat menjadi bahasa yang biasa digunakan bagi kebanyakan golongan dalam seseuatu tempat atau negara. Contohnya bagi negara China, masyarakat di sana tidak menggunakan bahasa asing seperti bahasa inggeris sebagai bahasa yang digunakan seharian dalam kehidupan mereka. Ini mungkin disebabkan oleh faktor sejarah, bentuk tulisan dan tiada persamaan perbendaharaan kata dalam bahasa mereka. Oleh sebab itu, masyarakat China mempunyai masalah untuk menguasai bahasa kedua dengan mudah kerana sekiranaya daripada zaman kanak-kanak lagi sudah biasa mendengarkan dan menuturkan bahasa tersebut, mereka boleh bertutur dalam bahasa kedua dengan fasih dan dengan lebih kerap.
            Latihan pengukuhan yang kurang juga menjadi faktor penutur tidak memperolehi kefasihan dalam bahasa kedua. Penutur sendiri perlu lebih banayk proses pengulangan semasa dalam pembelajaran dan mendapatkan bantuan rakan sebaya yang berkemahiran dalam bahasa tersebut. Penutur bahasa kedua perlu memahirkan diri dengan kerumitan tatabahasa dan sruktur ayat bahasa sasaran. Srategi pembelajaran yang tidak berkesan juga menjadi penyumbang mengapa penutur tidak berjaya memperoleh bahasa kedua dengan baik.
            Antara halangan-halangan yang lain pula ialah masalah dalaman penutur itu sendiri. Apabila penutur tidak mempunyai keinginan yang kuat untuk mempelajari bahasa kedua, tidak mustahil individu tersebut tidak berjaya mencapai kejayaan seperti mana yang diharapkan. Walaupun kadangkala mereka menyedari akan kepentingan bahasa kedua namun mereka tidak mempunyai keazaman dan motivasi yang tinggi untuk menguasainya. Corak perasaan dan pemikiran akan mempengaruhi mereka untuk berusaha secara gigih atau tidak semasa proses pembelajaran dijalankan.
            Penutur juga tidak akan dapat memahirkan diri dengan penggunaan bahasa kedua sekiranya mereka tidak mempraktikkannya dalam kehidupan seharian. Mereka tidak menumpukan sepenuhnya terhadap proses pembelajaran mereka dan sentiasa merasakan tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk mempraktikkannya. Mereka hanya berpeluang untuk menggunakan bahasa tersebut semasa dalam kelas sahaja kerana mereka lebih selesa menggunakan bahassa ibunda dalam perbualan seharian.
            Kesimpulannya masih terdapat banyak halangan-halangan yang dihadapi oleh penutur dalam pemerolehan bahasa kedua yang tidak ditangani dengan serius. Kebanyakannya masalah berpunca daripada diri penutur itu sendiri. Penutur hendaklah sedar dan berusaha untuk menanganinya agar ia tidak menjadi halangan untuk terus berjaya dalam pemerolehan bahasa kedua.

FAKTOR MEMBANTU KEJAYAAN PEMBELAJARAN BAHASA KEDUA

Terdapat beberapa unsur tertentu yang harus ada dan perlu wujud bagi menghasilkan pembelajaran bahasa kedua: 

 a. Motif
Motif itu timbul dari tujuan kenapa seseorang itu ingin mempelajari bahasa kedua. Kalau ada tujuannya maka lahirlah motif yang mendorongnya. Motif juga mungkin terbit dari keinginan memelihara identiti dan budaya sesuatu kaum.

 b. Keupayaan
Keupayaan ini berhubung rapat dengan kecerdasan otak seseorang itu. Walau seseorang itu berkeupayaan mempelajari bahasa apa pun. Tetapi peringkat kejayaannya tentulah berlainan. Keupayaan ini semakin berkurangan apabila orang itu menjadi lebih lanjut umurnya, iaitu apabila ia telah melangkaui jangka masa yang subur untuk perkembangan bahasa tersebut secara semulajadi. Tetapi proses itu akan menjadi lebih sukar bagi orang yang sudah meningkat umurnya.

c. Sikap
Selalunya motif dan keupayaan ini dibantu dengan sikap dalam mempelajari sesuatu bahasa itu. Dalam sikap ini dapat melihat dari segi psikologi sama ada seseorang itu merasa bahawa pembelajaran bahasa itu akan mendatangkan faedah kepadanya, serta tidak mengancam kedudukan atau identitinya.

d. Peluang
Peluang merupakan satu faktor penting dalam mempelajari bahasa. Peluang ini mungkin tidak wujud disebabkan perbelanjaan yang mahal yang mungkin tidak mengizinkan orang itu belajar. Kadang- kadang ketiadaan guru, buku teks, masa dan peralatan yang sempurna akan menghalang pembelajaran bahasa tersebut. Jadi untuk menjayakan pembelajaran bahasa itu maka perlulah adanya peluang untuk belajar, baik dari dalam mahupun dari luar kelas. 

e. Lingkungan
 Lingkungan di mana pelajar itu tinggal, dalam bentuk masyarakat dan individu dan suasana politik tentu sekali akan dapat juga membantu pencapaian dalam mempelajari bahasa. 


KEMUNGKINAN KEJAYAAN MEMPELAJARI BAHASA KEDUA 

 D.N. Larson dan W.A. Smalley (1972) meyarankan tujuh perkara atau faktor yang dapat memberi sedikit penjelasan mengenai kemungkinan berhasilnya pembelajaran bahasa kedua itu. 

 1. Pelajar yang mempunyai keupayaan yang tinggi, serta diberi peluang yang baik dan mempunyai motif yang kukuh dan sikap yang sihat serta belajar dalam lingkungan masyarakat yang mendorong, maka usahanya dalam pembelajaran bahasa itu tentu sekali akan berjaya.

 2. Seorang yang mempunyai motif tinggi dan diberi peluang baik, tetapi tidak mempunyai keupayaan yang tinggi terhadap pembelajaran bahasa, akan mencapai kejayaan yang baik juga. 

3. Seorang yang mempunyai motif yang tinggi serta ada sikap dan keupayaan baik, tetapi kurang berpeluang, harus juga mencapai kejayaan yang agak baik kalaulah ada individu di sekelilingnya yang memberi sokongan kepada pembelajarannya itu.

4. Kalau seorang pelajar itu berpeluang baik untuk belajar bahasa dan mempunyai keupayaan tinggi, maka kejayaannya bergantung pada motifnya.

5. Kalau seorang pelajar itu bermotif tetapi tidak mempunyai keupayaan, sikap dan peluang untuk belajar maka dia harus gagal. Kalaulah kebudayaan dan masyarakat sekelilingnya membantu maka ada juga sedikit harapan untuk mendapat sedikit kejayaan. 

6. Kalau seorang pelajar itu mendapat peluang baik untuk belajar bahasa tetapi tidak mempunyai keupayaan dan motif, maka dia akan gagal. Peluang yang diberi kepadanya akan sia-sia. Kebudayaan yang menyokong pembelajaran itu juga akan membosankannya. 

 7. Pelajar yang berkeupayaan tinggi, tetapi tidak bermotif dan juga tidak diberi peluang akan gagal. Walau bagaimanapun lingkungan yang menyokong mungkin membantunya mencari motif, kalau tidak dia akan gagal.

sikap dan kesediaan pelajar mempelajari bahasa kedua



Cara penguasaan bahasa pertama dan kedua adalah berbeza. Penguasaan bahasa pertama adalah melalui pemerolehan iaitu proses semulajadi yang melibatkan keadaan mental itu berada pada situasi yang tidak sedar dan tidak dirancang seperti cara bayi memperoleh bahasa ibundanya. Manakala bahasa kedua diperolehi dalam bentuk pembelajaran bahasa baru yang dirancang dengan proses yang sengaja sifatnya. 
Sikap pula mempunyai perkaitan rapat dengan pencapaian seseorang di dalam pembelajarannya. Sikap ialah sesuatu yang abstrak dan hanya dapat dilihat atau dirasa melalui tindakan yang diambil. Dalam pembelajaran bahasa kedua, sikap banyak mempengaruhi sejauh mana pelajar dapat mempelajari dan menguasainya dengan cepat (Zamri Mahmud, 2007:201). Faktor diri sendiri merupakan faktor yang paling mempengaruhi seseorang untuk mempelajari sesuatu bahasa. Jika pelajar itu memiliki sikap yang positif seperti kesedaran tentang pentingnya bahasa yang dipelajarinya , maka dia akan cuba menguasai bahasa tersebut dengan pelbagai cara.
Kesediaan belajar adalah satu situasi yang memungkinkan seseorang itu untuk belajar. Thorndike (1932) dalam Kamaruddin Hussin ( 1993:44) yang mengutarakan prinsip kesediaan belajar  berpendapat  bahawa proses pembelajaran itu akan menjadi lebih berkesan sekiranya sudah wujud kesediaan dalam diri murid-murid untuk menerimanya. Pembelajaran itu tidak boleh dipaksa jika belum sampai masanya, dan sekiranya dilakukan juga, ia tidak akan menghasilkan sesuatu yang baik dan sempurna. Kesediaan yang dimaksudkan ialah kesediaan kognitif, kesediaan afektif dan kesediaan psikomotor.
Motivasi pula ialah penggerak yang melibatkan proses membangkit, mengekal dan mengawal minat (Bernard H.W., 1965 dalam Kamaruddin Hussin, 1993:59). Motivasi sangat penting dalam proses P&P kerana ia dapat menentukan hala tuju dan keberkesanannya. Pelajar yang bermotivasi tinggi biasanya mempunyai dorongan yang kuat dan mantap untuk terus berminat dengan apa yang disampaikan hasil dari rangsangan-rangsangan yang kuat iaitu menerusi insentif dan motif. Insentif dalam P&P sering disampaikan dalam bentuk ekstrinsik seperti markah, gred, wang, pujian, penghargaan, tanda bintang dan sebagainya.Motif pula timbul akibat dorongan semula jadi  atau kecenderungan individu  yang menggerakkan individu untuk bertindak bagi mencapai sesuatu matlamat walaupun dalam tempoh yang lama.  Oleh  kerana para pelajar mempunyai kecenderungan dan minat yang berbeza, mereka  harus dibantu supaya berminat untuk belajar. Sebagai guru pula, seboleh-bolehnya dapat memilih bahan-bahan P&P, kaedah dan teknik pengajaran yang memenuhi keperluan dan minat pelajar mereka.  Motif adalah sebagai penggiat, pemilih dan pengarah gerak kerja yang berkait rapat dengan sikap dan minat.
Dalam pembelajaran bahasa kedua, sikap, kesediaan dan motivasi adalah berkait rapat antara satu sama lain. Para pelajar yang mempunyai sikap yang positif, bersedia untuk belajar  dan bermotivasi tinggi akan berjaya menguasai bahasa sasaran dan begitulah sebaliknya. Dengan kata lain, sikap seseorang terhadap sesuatu bahasa mempengaruhi motivasinya untuk belajar bahasa tersebut (Gardner & Lambert (1972) dalam Zamri Mahamod,  2007:197).