Halangan-halangan yang dihadapi dalam pemerolehan bahasa kedua
Semasa proses mempelajari dan meningkatkan kemahiran serta kecekapan berbahasa
 kedua terdapat banyak halangan-halangan yang sering dihadapi oleh 
seseorang individu.
            Teori
 masa kritikal menjelaskan bahawa jangka masa yang paling baik untuk 
pembelajaran bahasa ialah sewaktu dalam lingkungan usia kanak-kanak. 
Pendapat ini mengatakan, jika seseorang itu sudah melebihi usia 
balighnya, dia semakin sukar untuk menguasai sesuatu bahasa kerana 
otaknya sudah berkembang sepenuhnya. Oleh itu penguasaan bahasa asing 
atau bahasa kedua perlu dipelajari sejak kecil lagi.
            Halangan
 yang kedua ialah apabila seseorang itu tidak mengamalkan amalan 
pembelajaran sepanjang hayat. Untuk lebih menguasai pemerolehan bahasa 
kedua, individu perlulah sentiasa berusaha mempelajarinya dan tidak 
berputus asa mendapatkannya. Latihan yang berulang-ulang untuk 
pemerolehan bahasa kedua boleh dilakukan untuk menguasainya. Kanak-kanak
 lebih pantas menguasai perbendaharaan kata dan sruktur gramatikal pada 
usia 5 tahun.
           Bagi
 golongan remaja dan dewasa yang mempunyai pengetahuan asas dalam bahasa
 kedua, mereka lebih mudah dan cepat untuk mempelajarinya. Mereka yang 
tidak mempunyai pengetahuan asas mengenai bahasa kedua tersebut akan 
mengalami sedikit kesukaran untuk mempelajari bahasa tersebut.
           Masalah lain yang sering menjadi halangan untuk pemerolehan bahasa kedua ialah  pengaruh
 daripada bahasa pertama. Ini kerana menurut Stephen Krashen, meutur 
memperoleh bahasa pertama secara natural melalui perbualan seharian. 
Pembelajaran bahasa kedua pula berlaku pembetulan kesalahan semasa 
berlaku proses pembelajaran dan juga pengaruh bahasa pertama. Penutur 
yang masih dalam proses pembelajaran awal untuk penguasaan bahasa kedua,
 dia berkemungkinan untuk terikut-ikut dengab konsep dan peraturan hokum
 bahasa pertama yang mungkin sekali berbeza dengan konsep dan hokum 
bahasa bagi bahasa kedua yang dipelajari.
Terdapat
 bahasa asing yang merupakan bahasa kedua bagi sestengah tempat menjadi 
bahasa yang biasa digunakan bagi kebanyakan golongan dalam seseuatu 
tempat atau negara. Contohnya bagi negara China, masyarakat di sana 
tidak menggunakan bahasa asing seperti bahasa inggeris sebagai bahasa 
yang digunakan seharian dalam kehidupan mereka. Ini mungkin disebabkan 
oleh faktor sejarah, bentuk tulisan dan tiada persamaan perbendaharaan 
kata dalam bahasa mereka. Oleh sebab itu, masyarakat China mempunyai 
masalah untuk menguasai bahasa kedua dengan mudah kerana sekiranaya 
daripada zaman kanak-kanak lagi sudah biasa mendengarkan dan menuturkan 
bahasa tersebut, mereka boleh bertutur dalam bahasa kedua dengan fasih 
dan dengan lebih kerap.
            Latihan
 pengukuhan yang kurang juga menjadi faktor penutur tidak memperolehi 
kefasihan dalam bahasa kedua. Penutur sendiri perlu lebih banayk proses 
pengulangan semasa dalam pembelajaran dan mendapatkan bantuan rakan 
sebaya yang berkemahiran dalam bahasa tersebut. Penutur bahasa kedua 
perlu memahirkan diri dengan kerumitan tatabahasa dan sruktur ayat 
bahasa sasaran. Srategi pembelajaran yang tidak berkesan juga menjadi 
penyumbang mengapa penutur tidak berjaya memperoleh bahasa kedua dengan 
baik.
            Antara
 halangan-halangan yang lain pula ialah masalah dalaman penutur itu 
sendiri. Apabila penutur tidak mempunyai keinginan yang kuat untuk 
mempelajari bahasa kedua, tidak mustahil individu tersebut tidak berjaya
 mencapai kejayaan seperti mana yang diharapkan. Walaupun kadangkala 
mereka menyedari akan kepentingan bahasa kedua namun mereka tidak 
mempunyai keazaman dan motivasi yang tinggi untuk menguasainya. Corak 
perasaan dan pemikiran akan mempengaruhi mereka untuk berusaha secara 
gigih atau tidak semasa proses pembelajaran dijalankan.
            Penutur
 juga tidak akan dapat memahirkan diri dengan penggunaan bahasa kedua 
sekiranya mereka tidak mempraktikkannya dalam kehidupan seharian. Mereka
 tidak menumpukan sepenuhnya terhadap proses pembelajaran mereka dan 
sentiasa merasakan tidak mempunyai masa yang mencukupi untuk 
mempraktikkannya. Mereka hanya berpeluang untuk menggunakan bahasa 
tersebut semasa dalam kelas sahaja kerana mereka lebih selesa 
menggunakan bahassa ibunda dalam perbualan seharian.
            Kesimpulannya
 masih terdapat banyak halangan-halangan yang dihadapi oleh penutur 
dalam pemerolehan bahasa kedua yang tidak ditangani dengan serius. 
Kebanyakannya masalah berpunca daripada diri penutur itu sendiri. 
Penutur hendaklah sedar dan berusaha untuk menanganinya agar ia tidak menjadi halangan untuk terus berjaya dalam pemerolehan bahasa kedua.
 
No comments:
Post a Comment