DEFINISI BAHASA KEDUA
Menurut Kamarudin Hj. Husin (1998) maksud bahasa
kedua “adalah bahasa yang kedua dipelajari oleh seseorang itu di samping
bahasa kandung yang dia peroleh. Bahasa kedua ini adalah bahasa asing yang
dipelajari untuk tujuan-tujuan tertentu.”
Sayugianya, kita mengetahui bahawa penguasaan
bahasa pertama berlaku secara semula jadi semenjak kecil lagi. Pada tahap ini,
pengetahuan bahasa diperolehi secara tidak langsung atau tidak formal. Menurut
Kamarudin Hj. Husin (1998) :
“Mereka dapat menguasai bahasa itu dengan cara
‘memperoleh’ bukan melalui proses pembelajaran. Mereka hanya perlu didedahkan
kepada bahasa ibunda mereka dan secara tidak disedari mereka akan pandai dengan
sendirinya menggunakan bahasa itu.”
Situasi ini berbeza dengan pembelajaran bahasa
kedua. Bahasa kedua mesti dipelajari secara formal dan hanya berkembang melalui
latihan dan pengukuhan. Oleh itu, dorongan (rangsangan) dan sikap positif
adalah perlu.
Jelasnya, pemerolehan bahasa
kedua merupakan proses atau tahap untuk memperoleh dan belajar bahasa baru
setelah menguasai bahasa pertama atau bahasa ibu dengan tujuan tertentu
sehingga dapat menguasai bahasa kedua sebaik bahasa pertamanya.
PENGUASAAN PEMBELAJARAN BAHASA KEDUA
Pengajaran bahasa kedua memang berbeza dengan
penguasaan bahasa pertama. Bahasa kedua diperoleh dan dikuasai melalui proses pembelajaran.
Pembelajarannya bersifat formal, menekankan banyak latihan dan pengulangan
hingga membentuk satu tabiat. Rivers W. M (1964) menyatakan pembelajaran bahasa
asing pada dasarnya adalah merupakan satu proses mekanikal yang membentuk
tabiat. Natijahnya, cara penguasaannya adalah sama dengan proses pembentukan tabiat
yang lain seperti belajar menaip, berenang, memandu, dan seumpamnya. Prinsip asas
dalam proses pembelajaran menetapkan jika sekali berjaya dilakukan dengan baik
maka ia akan dapat diulangkan untuk seterusnya secara automatik. Proses
penguasaan bahasa kedua pada peringkat awal kanak-kanak berkemungkinan sama
dengan proses penguasaan bahasa pertama. Namun, proses penguasaan bahasa kedua
selepas peringkat awal kanak-kanak akan mengalami cara yang berbeza dengan
proses pemerolehan pengetahuan bahasa pertama. Hal ini telah ditegaskan oleh
Brown (1980) :
“Adult, more cognitively secure,appear to operate
from the solid foundation of the first language and thus manifest more
interference.”
Selanjutnya, Rivers berdasarkan teori pendekatan
mengajar bahasa iaitu ‘pendekatan dengar sebut’ mengujarkan bahawa :
I.
Pembelajaran
bahasa asing pada asasnya adalah merupakan satu proses yang mekanikal membentuk
tabiat.
Melalui kenyataan tersebut dapatlah diandaikan
bahawa tabiat terbentuk melalui peneguhan. Tabiat berbahasa kedua boleh
dibentuk dengan cara mempelajari atau latih tubi. Ia memainkan peranan penting
bagi menggalakkan tabiat berfungsi.
Menurut pendekatan kognitif (Chomsky), mempelajari bahasa ialah satu proses
menguasai pola-pola fonologi, sintaksis dan leksikal bahasa berkenaan. Teori
ini menekankan kepentingan pemahaman murid terhadap struktur bahasa. Kesenangan
murid mempelajari bahasa kedua akan menyebabkan penguasaan kognitif mereka
terhadap struktur bahasa itu mudah berkembang.
PRINSIP-PRINSIP PENGAJARAN BAHASA KEDUA
a) Bentuk bahasa pertuturan
dipelajari terlebih dahulu. Pengajaran bahasa kedua mesti didahulukan dengan
kemahiran lisan. Aktiviti pengajaran dan pembelajaran bermula daripada
kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca dan kemahiran
menulis. Kanak-kanak diajar menyebut perkataan sebelum bentuk-bentuk tulisan.
b) Pembelajaran bahasa kedua ialah
satu proses mekanis. Proses ini akan membentuk perlakuan dan tabiat baru
menguasai kemahiran bahasa, iaitu melalui latihan-latihan dan peneguhan.
No comments:
Post a Comment